reklama

Naše štvrté európske voľby sú za dverami

Už zajtra máme v poradí štvrté európske voľby, ktorých sa Slovensko zúčastňuje. Presne pred 15 rokmi som po slovenských prvých eurovoľbách začala pracovať ako asistent pre jedného z našich prvých europoslancov - Petra Šťastného.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Kandidujem za KDH

Som jedna z 81 žien, ktorá kandiduje v tohtoročných európskych voľbách. Bol to europoslanec Ivan Štefanec, kto ma oslovil s ponukou kandidovať. A nesmierne si to cením. Pozná moju prácu, lebo sme úzko spolupracovali najmä vlani po vražde Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej, keď som ako aktivistka Za slušné Slovensko oslovila europoslancov pri prijímaní rezolúcie na ochranu novinárov. Naša výzva padla na úrodnú pôdu, dva z troch bodov boli do rezolúcii včlenené a jeden dôležitý sa týkal vytvorenia medzinárodného vyšetrovacieho tímu spolu s Europolom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

KDH je na Slovensku najstaršia ponovembrová politická strana. Tento rok oslávila 30-te výročie. Počas tohto obdobia zápasila v mnohých súbojoch, nie vždy úspešne. Po zásadných zmenách, ktoré sa udiali v posledných rokoch, mám možnosť sa teraz stretávať s ľuďmi, ktorí berú politiku zodpovedne a dávajú priestor novým, no zároveň skúseným tváram.

V súčastnosti je KDH jediná „slovenská“ politická strana, ktorá je členom najväčšej a najvplyvnejšej politickej frakcii v Európskom parlamente - EPP (európski ľudovci). To znamená veľa z hľadiska práce europoslanca v EP, ktorá je založená práve na spolupráci vrámci politických frakcií. Slovenský europoslanec v EPP dokáže pomerne ľahko získať podporu od svojich kolegov ľudovcov z iných krajín a následne, keď sa vytvorí pomerne silná koalícia podporovateľov spomedzi nich, ľahšie sa získa podpora aj od europoslancov z ďalších politických strán. Takáto forma spolupráce dáva vyniknúť europoslancom aj z menších krajín, naozaj záleží od osobnej iniciatívy jednotlivého europoslanca. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Práca kresťanských demokratov v EPP nadväzuje na tradíciu zakladateľov Európskej únie. Robert Schuman, Jean Monnet a Konrad Adenauer boli tí, ktorí iniciovali myšlienku mieru a prosperity v povojnovej Európe.

Moja pridaná hodnota, môj potencionálny prínos

Významná hodnota mojej kandidatúry je, že Európsky parlament, ktorý je ako jediný priamo volený občanmi členských štátov a má teda najsilnejší mandát, dôverne poznám. Mám 10-ročné skúsenosti s prácou v parlamente počas 2 mandántových období v rokoch 2004-2014. Práca v EP je založená na iných princípoch ako v národných parlamentoch. Na rozdiel od nich, kde je ‘klasické rozdelenie’ na koaličných a opozičných poslancov, ktorí majú právo navrhovať legislatívu, Európsky parlament nemá legislatívnu iniciatívu, má ho Európska komisia. Je to však opodstatnené, pretože komplexné legislatívne akty platné pre 500 miliónov občanov EÚ pripravuje Komisia s pomocou mnohopočetných odborníkov a europoslanec túto prácu „dotiahne do dokonalosti“ so svojim tímom 2-3 ľudí práve vďaka spolupráci vrámci a naprieč politických frakcií, ktoré sa po voľbách sformujú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Taktiež mám skúsenosti aj z „druhého brehu“. Posledné štyri roky som spolupracovala s viacerými európskymi inštitúciami pri organizácii návštevných skupín v európskych inštitúciách pre študentov zo Slovenska prostredníctvom môjho občianskeho združenia Babrubylon.

Len teraz, pred európskymi voľbami, som organizovala dve takéto skupiny. Považujem za dôležité sprostredkovať slovenským študentom príležitosť navštíviť európske inštitúcie, odovzdať im moje skúsenosti, aby mali možnosť na vlastné oči vidieť a zoznámiť sa s týmto prostredím a zvýšiť si povedomie o Európskej únii. Búrajú sa tak mýty a predsudky. Lebo raz vidieť je omnoho prínosnejšie, ako stokrát čítať či počuť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšie moje dobrovoľnícke aktivity sú súčasťou iniciatívy Za slušné Slovensko. Organizovala som protesty pre slovenskú komunitu v Bruseli po vlaňajšej tragédii. A nedávno som zorganizovala bohatý program pri hostení 100 ZSS aktivistov v Bruseli vrámci kampani #volimesieuropu. Stretli sme sa s eurokomisárkou Jourovou, viacerými slovenskými europoslancami, podpredsedníčkou Európskeho parlamentu a významnými Slovákmi pracujúcimi v európskych inštitúciach.

Dôležitosť týchto volieb

Možno nie všetci si uvedomujú, ale nasledujúci novozvolený Európsky parlament sa bude zaoberať dvoma dôležitými záležitosťami hneď na začiatku, kde spolupráca, skúsenosti, jazykové znalosti a najmä prináležanie do politickej frakcii hrá veľkú rolu: bude sa voliť nová Európska komisia na ďalšie 5-ročné obdobie, teda bude sa voliť nová európska exekutíva a určovať jej charakter a parlament tu hrá významnú rolu - schvaľuje tzv. grilovaním Eurokomisárov a predsedu Komisie. A taktiež sa bude schvaľovať Viacročný rozpočtový rámec Európskej Únie (tzv. MFF, ide o rozpočet pre celú EÚ na nasledujúce 7-ročné obdobie: 2021-2027). Od tohto finančného rámca sa odvíja finančné programovanie projektov na národnej úrovni. Ide o presne definované procedúry, ktoré europoslanec na to, aby vedel presadiť svoj cieľ, musí poznať. Ja som sa rozpočtovým záležitostiam MFF pre 2007-2014 venovala počas mojej práci v EP.

Preto je veľmi dôležité zvážiť, komu zajtra odovzdáte svoj hlas. Ak to bude kandidát so skúsenosťami, znalosťami a najmä dobrou vôľou spolupracovať, je veľká šanca, že sa nám podarí pre Slovensko vyjednať tie najlepšie podmienky. Avšak ak to budú ľudia, čo nehovoria pravdu, buď cielene alebo tomu nerozumejú, alebo ktorí zavádzajú, strašia a pobádajú k revolte či nenávisti bez toho, aby prinášali riešenia, váš hlas v Európskom parlamente prepadne. A po piatich rokoch budeme svedkami stále rovnakých problémov, ktoré určite treba riešiť, no konštruktívnou a korektnou spoluprácou, nie sabotovaním. Preto prosím zvážte uvážlivo komu svoj hlas odovzdáte, hlasujte zodpovedne a nepremárnite svoj hlas:-) Sledovala som všetky eurovoľby a veľmi ma mrzelo, keď účasť Slovákov v roku 2014 narazila na historické minimum v 40-ročnej histórii priamych eurovolieb v celej EÚ. Veľmi si prajem, aby sa to zajtra zmenilo. Aby Slovensko nebolo opäť na prvých priečkach od konca, naopak aby príjemne Úniu prekvapilo.

Bude pre mňa česť sa v sobotu uchádzať o váš hlas, o vašu podporu. Mám taktiež pred mnohými proeurópsky orientovanými kandidátmi veľký rešpekt a veľmi im fandím. Verím, že vás dokážem presvedčiť, že Slovensko aj vás budem zastupovať zodpovedne, slušne a transparentne.

Počas môjho pôsobenia v Európskom parlamente v rokoch 2004-2014. Prajem si v ňom pracovať opäť. Považujem ho za veľmi dôležitý pre všetkých 500 miliónov občanov Európskej únie.
Počas môjho pôsobenia v Európskom parlamente v rokoch 2004-2014. Prajem si v ňom pracovať opäť. Považujem ho za veľmi dôležitý pre všetkých 500 miliónov občanov Európskej únie.  
Veronika Jankovičová

Veronika Jankovičová

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som Bratislavčanka,veľkú časť svojho života som prežila v zahraničí. Vyštudovala som žurnalistiku a politológiu na Komenského univerzite a študovala som aj v škótskom Edinburgu.10 rokov som pracovala v Európskom parlamente. Neskôr som si založila občianske združenie s ktorým som organizovala návštevné skupiny európskych inštitúcií pre našich študentov a po tragédii vo februári 2018 som organizovala protesty Za Slušné Slovensko pre slovenskú komunitu v Bruseli. Na základe týchto aktivít som bola oslovená kandidovať v eurovoľbách v roku 2019,následne som sa vrátila na Slovensko. Po návrate som organizovala konferencie so zahraničnými expertami na eurofondy,ktorí sa delili o svoje skúsenosti so Slovákmi ako efektívne riadiť eurofondy. Venujem sa lokálnemu aktivizmu v našom susedstve v Starom Meste,kde sme sa zasadzovali o záchranu 2 parčíkov.Rada cestujem,obdivujem slovenské výtvarné umenie,chodievam na hudobné festivaly,koncerty a športujem.Zbožňujem prechádzky v Karpatoch so psom Dáškou Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu